Zprávy   Kriminalita   Kultura   Fotoreportáže   Inzerce   FACEBOOK   Redakce   Reklama   Odkazy

Bursa na začátku a na konci. Do života uvedena nová kniha

VOLYNĚ - 14. května 2014 - 11:21 - Městské muzeum ve Volyni připravilo ve tvrzi na úterní podvečer 13. května zajímavou akci věnovanou nejznámějšímu jihočeskému zedníkovi a štukatérovi Jakubovi Bursovi. Nazvalo ji Bursa na začátku, Bursa u konce a spojilo ji s uvedením do života nové knihy Jakub Bursa a jihočeská venkovská architektura, a také zajímavou přednáškou.

Text a foto: Zdeněk Přibyl

Všechno navíc souviselo s posledním dnem mimořádně prodloužené výstavy Podpisowatel mena s podtitulem Jakub Bursa a další zedničtí mistři doby tzv. selského baroka. Ta byla ve volyňském muzeu přístupná veřejnosti od loňského 4. května do konce letošního března. Podrobně jsme o ní informovali slovem i obrazem zde. Ještě v úterý si mohli účastníci bursovského podvečera větší část úspěšné výstavy prohlédnout.

Spoluautor Ondřej Fibich podepisuje knihu.

Vedoucí Městského muzea ve Volyni Karel Skalický představil novou knihu Jakub Bursa a jihočeská venkovská architektura. Jejím autorem je  šestičlenný tvůrčí tým Ondřej Fibich, Pavel Hájek, Jan Műller, Ivana Řandová, Karel Skalický a Jana Štorková. Na setkání přivítali účastníci hned čtyři z těchto autorů.

"Pokusili jsme se podívat na fenomén Jakub Bursa jinýma očima a knihu jsme vydali s vědomím, že bádání zdaleka není u konce. Rád bych, aby se stala jakousi vlaštovkou, která na své pouti někam dolétne a bude tam inspirovat badatele k další práci v oboru lidové architektury," řekl spoluautor knihy Karel Skalický.

Jeho slova podpořil další spoluautor knihy Pavel Hájek. Jak řekl, často se chlubíme lidovou architekturou v jižních Čechách, ale v detailu o ní víme velmi málo, skoro až nic. Řádně se jí nezabývá ani naše věda. Nevíme třeba ani jakého složení byly používané štuky. "V knize nám šlo také o to, přesvědčit vlastníky stavení, aby pochopili hodnotu těchto památek a hlavně to, že si zaslouží jistá omezení. V praxi je to někdy problém, a proto je v knize i tento náš vzkaz," uvedl povoláním památkář Pavel Hájek.

Knihu Jakub Bursa a jihočeská venkovská architektura vydalo českobudějovické odborné pracoviště Národního památkového ústavu v edici Miscellanea ve spolupráci s nakladatelstvím Ondřej Fibich letos v dubnu. Je fotograficky bohatě vybavená a zabývá se jihočeským venkovským stavebnictvím 19. století na základě průzkumu myšlenkového světa, životního stylu a řemeslnických zvyklostí dané doby, uvádí nakladatelé v anotaci knihy.

Vedle základní typologie výzdoby vesnických staveb se do hloubky věnuje dílu Jakuba Bursy, nejznámějšího zedníka a štukatéra jižních Čech, který působil zejména v širším okolí Vlachova Březí. Na základě archivních výzkumů kniha detailně zachycuje jeho rodinné zázemí a všednodenní život – od školních let, přes učení zednické profesi, tovaryšský vandr, mistrovskou zkoušku, založení vlastní rodiny, až po identifikaci staveb, na nichž se podílel on či jeho dílna. Publikace obsahuje katalog venkovské architektury v oblasti Bursova působení i pojednání o zásadách péče o vesnické památky.

Po uvedení nové knihy do života následovala přednáška Karla Skalického o jihočeské venkovské architektuře a jejích tvůrcích s mírným vyzdvižením podílu předního zedníka a štukatéra Jakuba Bursy. Zajímavé fotografie doprovázelo zasvěcené slovo tentokrát také například o předzahrádkách venkovských stavení, stromech, které je obklopují, nechyběly ani úvahy o tom, kdo pro koho možná stavěl, kdo upravoval a zdobil starší stavby, a dokonce ukázka toho, že i tehdy byly černé stavby.

A došlo i na kritiku tzv. "zbursovaných stavení", jak označil Karel Skalický násilné úpravy některých domů v minulosti třeba domalováním volut ve štítech v jakoby bursovském stylu. "Snažili jsme se i přes nánosy času dostat se vždy co nejblíže k tomu původnímu," zdůraznil Karel Skalický přístup autorského týmu k práci na vskutku velmi zajímavé knize.

Ředitel volyňského muzea a spoluautor knihy Karel Skalický.

Členové autorského týmu Jana Štorková a Pavel Hájek.

Titulní strana nové knihy.